ARGUMENT

Acest blog a fost creat, pentru a ușura comunicarea între profesor și elevi, fiind o platformă utilă pentru postarea lecțiilor și a testelor de evaluare de către profesor și a unor materiale de către elevi(referate, eseuri, prezentări ppt, etc.). Sper ca blogul să fie util atât elevilor mei de la Liceul Teoretic "Emil Racoviță" Vaslui, cât și colegilor profesori sau elevilor din alte școli.

Mai jos sunt prezentate materiale folosite la orele de religie, urmând ca , în funcție de nevoile elevilor, să fie adăugate noi documente.
Vizitatorii pot să posteze materiale sau să comenteze postările mele, precum și să adreseze întrebări la anumite teme de interes pentru ei.

De asemeni elevii clasei a XI-a F (stiinte sociale) isi pot consulta situatia scolara in pagina clasei

sâmbătă, 13 februarie 2010

Clasa a XI-a : "Jertfa euharistica si iubirea jertfelnica"

Denumirea de "euharistie" provine din limba greaca si inseamna; "multumire, recunostinta"l. Jertfa euharistica sau Taina Impartasaniei este centrul cultului liturgic al Bisericii ortodoxe, fiind instituita de Mantuitorul la Cina cea de Taina, cand a multumit lui Dumnezeusi a impartasit pe Apostoli.

Euharistia este desavarsirea tuturor celorlalte taine ale Bisericii, prin care credinciosii se unesc iin mod real cu Hristos. Jertfa euharistica este o actualizare a jertfei de pe cruce a Mantuitorului, care are loc la fiecare Sfanta Liturghie, dupa porunca Mantuitorului: "aceasta sa ofaceti intru pomenirea mea"(Lc XXII,19). Daca in V.T. se aduceau jeertfe animale si produse agricole, in N.T. insusi Hristos se aduce Jertfa caci el este "mielul lui Dumnezeu cel ce ridica pacatul lumii"(Ev. Ioan I,29). El este imagina mielului pascal sacrificat in V.T.(Exod XII, 1-14).

Spre deosebire de jertfa de pe Golgota, care a fost sangeroasa euharistia este o jertfa nesqangeroasa.

Ce legatura este insa intre Sfanta Impartasanie si iubirea jertfelnica? Priam este trupul si sangele lui Hristos, iar a doua ail priveste mai amult pe om, prima se savarseste mai mult in cea mai sacra parte a bisericii-altarul, a doua se paote savarsi de fiecare om in parte, in relatia cu semenii sai in viata de zi cu zi.

Hristos s-a intrupat pentru a mantui omenirea cazuta in robia pacatului, din iubire nesfarsita, care a culminat cu cel mai insemnat rod al iubirii-jertfa, care e data si ca model de iubire pentru semeni: "mai mare iubire de ca aceasta nimeni nu are , ca sufletul sa si-l puna pentru prietenii sai"(In.XV, 13).

Sa nu ne imaginam insa ca iubirea jertfelnica are putre doar pana laproducerea actului suprem, adica a mortii celui in cauza. Aici avem de-a face cu un paradox propriu crestinismului: jertfa este tocmai ceea ce face ca iubirea noastra sa fie vesnica. Poate ca, daca Hristos nu ar fi murit pentru noi, ceea ce ne-ar fi predicat nu ar fi avut niciodata valoarea si puterea pe care o are acum. Jertfa e ceea ce da viata. Impartasindu-ne de Sfintele Taine ale lui Hristos, ne impartasim cu Trupul si Sangele lui Hristos. Jertfindu-ne din iubire pentru aproapele ne impartasim si noi din iubirea lui Hristos, iar pe cel de langa noi il facem partas vesniciei. Iubirea jertfelnica este edci cea mai inalta forma de propovaduire a lui Hristos si totodata cea mai eficienta.

Deci Sfanta Liturghie, jertfa adusa lui Dumnezeu trebuie sa se preleungeasca si in societate, iubind pana la jertfa pe aproapele nostru, dupa modelul lui Hristos, care, dupa ce a insituit Euharistia a spalat picioarele ucenicilor(Ioan XIII,3-5). S-a rugat a patimit si a murit pentru iertarea pacatelor tuturor.

Noi nu trebuie insa sa murim de moarte sangeroasaca Hristos pentru a ne jertfi pentru semenii nostri, ci iubirea jrtfelnica se vede in faptele noastre de renuntare la egoism si de ajutorarea tuturor semenilor. Toti suntem creati ca fiinte sociale, ce treebuie sa traim in continuare in comuniune cu cei de langa noi, impartqsind iubirea noastra tuturor, iubindu-ne semenii ca pe Dumenzeu si propria noastra persoana. Iubirea nu trebuie sa fie una teoretic ci aratata prin fapte caci "iubirea fara fapte moarta este" Faptele milei fata de trup: franirea celui flamand, adaparea celui insetat, imbracarea celui gol, cercetarea celui aflat in necazui si nevoi, cercetarea celui bolnav, gazduirea calatorilor, ingroparea celor pe are nu are cine sa ii ingroape sau faptele milei fata de suflet: intoarcerea celor rataciti la calea credintei si la adevarsi a pacatosilor la virtute, invatarea celor nestiutori si neinvatati, sfatuirea celor ce anu nevoie de sfat, rugaciuni catre Dumnezeu pentru aproapele, mangaierea celor intristati, rasplatirea raului cu bine, nerazbunarea pentrul raul facut de alti, iertarea celor ce ne gresesc sunt cele care inobileaza fiinta umana si o indreapta spre desavarsire.

Numai indeplinind acest norme ale Bisericii continuam Liturghia Euharistica din Biserica cu Liturghia slujirii aproapelui, ce ne deschide usa Impaatiei lui Dumnezeu, pentru ca la dreapta judecata sa stam de-a dreapta Stapanului cand va cere tuturor rodul fapteleor si a iubirii lor, fata de aproapele(Ev. MAtei XXV,34-36).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Persoane interesate